۰

انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا

الزام موتورسیکلت ها به دریافت آرم طرح ترافیک

دی ۲۲, ۱۳۹۵ در ۱۰:۳۳ ب٫ظ توسط


گروه راه و شهرسازی آزاده کاری
کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران همزمان با افزایش آلودگی هوا در پایتخت طرحی را تصویب کرده که به موجب آن موتورسیکلت ها نیز همانند خودروها از ابتدای سال ۱۳۹۶ملزم به معاینه فنی و دریافت آرم طرح ترافیک می شوند. قرار است این طرح در صحن پارلمان شهری پایتخت نیز بررسی و تصویب شود.
طبق آمار ۳.۵ میلیون دستگاه موتورسیکلت شماره گذاری شده در تهران وجود دارد که حدود یک میلیون دستگاه از این تعداد موتورسیکلت همزمان در خیابان های شهر تردد می کنند. همچنین بر اساس آمار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران روزانه حدود ٦٠٠ هزار موتورسیکلت فقط به منطقه ١٢ شهر تهران وارد می شود و علاوه بر این، پیمایش سالانه موتورسیکلت ها در تهران، در مجموع ۴ هزار و ٧٠٠ میلیون کیلومتر بوده که برابر با ١٣ درصد کل پیمایش وسایل نقلیه پایتخت است. بر این اساس، می توان گفت سهم موتورسیکلت ها بیشتر از پیمایش همه وسایل نقلیه دیگر شهر است.
این در حالی است که به گفته محمد حقانی، رییس کمیته محیط زیست شورای شهر ٢٦ تا ٣٠ درصد آلودگی کل تهران، مربوط به موتورسیکلت هاست و به عبارتی دیگر، آلاینده های تولید شده این وسیله نقلیه، ١٦,٢ درصد از کل منابع آلاینده متحرک شهر است.
این آمار به خوبی گویای نقش موتورسیکلت ها در آلودگی هوای شهر تهران است. موتورسیکلت هایی که به راحتی در سطح شهر تردد می کنند و علاوه بر تشدید ترافیک به دلیل دارا بودن موتور نامناسب که عمدتا هم کاربراتوری هستند با مصرف بالای سوخت و احتراق نامناسب باعث افزایش آلودگی هوا می شوند. عمده آلودگی تولیدی از موتورسیکلت ها؛ منو اکسیدکربن، ذرات معلق و هیدروکربن های خام هستند که به شدت بر سلامت شهروندان تاثیرگذار است.
با توجه به اهمیت این موضوع کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران طرحی مبنی بر محدودیت تردد موتورسیکلت ها پیشنهاد داده است که در صورت تصویب می تواند تا حد زیادی در کاهش آلودگی هوای شهر تاثیرگذار باشد.
به گزارش «تعادل»، الزام موتورسیکلت ها به دریافت آرم طرح ترافیک مهم ترین بخش این طرح است. در این خصوص اقبال شاکری، رییس کمیته عمران شورای شهر تهران توضیحاتی ارائه داد و گفت: در این طرح با هدف ساماندهی موتورسیکلت های پایتخت، تمهیدات ویژه یی برای سال ۹۶ در نظر گرفته شده که براساس آن تمام موتورسیکلت های پایتخت برای ورود به محدوده طرح ترافیک باید نسبت به اخذ آرم طرح ترافیک سالانه اقدام کنند. همچنین موتورسیکلت ها ملزم به دریافت برگ معاینه فنی شده اند و ستاد معاینه فنی شهر تهران ۲خط از مراکز خود را در ۵مرکز به بحث معاینه فنی موتورسیکلت ها اختصاص داده است. به گفته شاکری، موتورسیکلت ها باید عوارض سالانه خود را نیز پرداخت کنند، به گونه یی که موتورسیکلت های انژکتوری ۱۰ درصد عوارض یک خودرو، موتورسیکلت های کاربراتوری ۲۰ درصد عوارض یک خودرو و موتورهای برقی نیز از عوارض معاف هستند که این برنامه ها از سال ۹۶ اجرایی خواهد شد.
آلایندگی موتورها ۶ برابر خودروها
احمد دنیا مالی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز در گفت وگو با «تعادل» با بیان اینکه این طرح باید در صحن شورا مطرح شود و هنوز به تصویب نرسیده است، گفت: اکثر موتورسیکلت هایی که در سطح شهر تردد می کنند کاربراتوری هستند و میزان آلایندگی آنها نسبت به خودروهای استاندارد
۶ برابر بیشتر است. بنابراین با توجه به آلایندگی بالای این خودروها به دنبال این هستیم تا با اعمال محدودیت هایی، تردد این وسایل نقلیه را در شهر کاهش دهیم.
وی با بیان اینکه کاهش آلودگی هوا با اقدام های سلبی سامان نمی یابد، تصریح کرد: اما این یک واقعیت است که تعداد موتورسیکلت ها و خودروها روز به روز در تهران افزایش می یابد. ماهانه به طور متوسط ۳۰ هزار خودرو به شهر تهران اضافه می شود، یعنی روزانه هزار دستگاه خودرو، ترافیک شهر را افزایش می دهند و با در نظر گرفتن تعداد موتورسیکلت ها، میزان ترافیک، مصرف سوخت و آلودگی هوا نیز افزایش می یابد.
رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر ادامه داد: البته به گفته کارشناسان، شاخص تعداد خودروهای شهر تهران به نسبت کشورهای توسعه یافته پایین تر است، اما در شهر ۶۲۰ کیلومتری که ۸ میلیون جمعیت ساکن و حدود ۳ میلیون نفر جمعیت متغیر دارد، انجام برخی اقدام های سلبی برای کاهش آلایندگی و نیز ترافیک الزامی است.
اکنون تعداد زیادی موتورسیکلت توقیف شده در پارکینگ شهرداری وجود دارد که به دلیل هزینه های بالای ترخیص و نیز افت قیمت، صاحبان آنها علاقه یی برای ترخیص موتورهای خود ندارند و با اجرای این طرح ممکن است بر تعداد این موتورها افزوده شود. دنیامالی در پاسخ به اینکه در طرح مذکور برای ممانعت از افزایش این مشکل تمهیداتی اندیشیده شده است یا خیر؟ تصریح کرد: سازمان های مختلف، مجری اجرای قوانین هستند و باید وظایف خود را به خوبی انجام دهند تا مشکلات اینچنینی پیش نیاید. در ضمن برای کسانی که به دنبال دور زدن قوانین هستند، قوانین بازدارنده دیگری وجود دارد. برای مثال کسی که پلاک موتور به نامش ثبت شده دیگر نمی تواند موتورسیکلت جدیدی خریداری کند.
رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر ادامه داد: برخی قوانین موجود باید اصلاح شوند و نیز نیاز به قانون گذاری داریم. درواقع شرایط خاص شهر تهران ایجاب می کند، قوانین جدید در حوزه های مختلف تدوین شود.
به گفته دنیا مالی، قوانین مربوط به حمل و نقل نیاز به بازنگری دارد. وی در این باره با ذکر مثالی اضافه کرد: در کشورهای توسعه یافته هزینه های بیمه بر اساس سن خودرو تعیین می شود؛ یعنی هرچه سن خودرو بالاتر باشد به دلیل کاهش ایمنی و نیز افزایش آلایندگی، باید هزینه بیشتری برای بیمه پرداخت کند. اما این موضوع در کشورما برعکس است و هزینه بیمه بر اساس ارزش خودرو تعیین می شود. درحالی که خودروهای فرسوده سلامت مردم را به خطر می اندازند و باید سختگیری بیشتری نسبت به آنها اعمال شود.
دنیا مالی با تاکید بر این که باید شهروندان را به استفاده از موتورهای برقی تشویق کنیم، عنوان کرد: در این خصوص ۲نکته باید مورد توجه قرار گیرد؛ اول اینکه استفاده از موتورهای برقی باید برای مردم صرفه اقتصادی داشته باشد و مورد دوم اینکه پشتیبانی و خدمات پس از فروش برای مردم بسیار مهم است و باید این شرایط فراهم شود تا مردم به خرید این نوع موتورها تشویق شوند.
اهمیت سلامتی مردم
ابوالفضل قناعتی، عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر نیز در گفت وگو با «تعادل» با بیان اینکه شهرداری باید به دنبال کاهش تردد خودروهای کاربراتوری در سطح شهر باشد، تصریح کرد: کمیسیون حمل و نقل شورای شهر با ارائه این پیشنهاد سعی دارد تا مانعی برای تردد موتورسیکلت های آلاینده به وجود آورد، زیرا سلامتی و جان مردم برای ما اهمیت دارد. در این هفته که تقریبا تمام روزهای شهر هوا ناسالم بود، شاهد بودیم تعداد زیادی از شهروندان روانه بیمارستان ها شدند. بنابراین با توجه به آلایندگی زیاد موتورهای کاربراتوری این پیشنهاد را به شورا ارائه کردیم. وی در پاسخ به اینکه استفاده از موتورهای برقی هزینه بالایی دارد و بسیاری از موتورسواران از پس هزینه خرید آن بر نمی آیند نیز گفت: برای حل این مشکل در نظر داریم در قالب این طرح با بانک شهر هماهنگی هایی انجام دهیم تا وام مناسبی در اختیار متقاضیان خرید این نوع موتورها قرار دهند. وی ادامه داد: اکثر موتورسیکلت سواران از اقشار ضعیف جامعه هستند و تلاش داریم تا ابتدا تسهیلاتی را برای آن مهیا کنیم تا بعد از ایجاد ممنوعیت ها مشکلی برای شان ایجاد نشود.
به گزارش «تعادل»، این طرح در کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تصویب شده و برای تصویب نهایی به زودی در صحن شورای شهر قرائت می شود.

برچسب‌ها, , , , , , , ,

پاسخ دهید